9. juni 2006

Løs på tråden

Skjerf og lue fra boka 'Frodig strikk' av Lisbeth Bjørndal. Dette er mai-tilbehøret i Tilbehør 2006 alongen.

Oppskrift og bilde i boka henger ikke helt sammen, men jeg gir meg selv et lett klapp på skulderen for å ha fått til å lage settet.

Jeg valgte Drops alpakka istedet for lamull. Siden jeg er så løs på tråden, så valgte jeg også pinner 3 istedet for 3,5. I oppskriften så har både skjerf og lue masse påsydde hekleblomster, så søt er ikke jeg. Men jeg skal lage en blomst med spenne bak, som skal festes på lua. Dette blir når mine heklekunnskaper når nye høyder.

Nærbilde av en komisk stor lue. Jeg kuttet ned på antall rapporter, men etter pressing ble den altfor stor. Presset ble for sterkt, og jeg har nå vasket og håpet på mine knær at den ville gå tilbake til fasongen den hadde, men dessverre, jeg må nok sy på en strikk på innsiden. Min samboer syntes lua ser ut som ei badehette. Hater å innrømme at han har rett ;)



Denne har jeg lett etter lenge. Nøkkelknippet lagde jeg på barneskolen, jeg tror teknikken heter makramé. Det var borte i mange år, og når kjære mor skulle flytte, dukket den opp. Jeg syntes fortsatt trekulene har veldig fin farge, og det er litt gøy å se at jeg likte de samme fargene da som nå.



Hadde likt å gjennoppfriske denne teknikken, syntes i all ubeskjedenhet at den er fin.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Nyyyydelig ble det!
Jeg kan ikke se badehette her i det hele tatt.
Synd den ble for stor da.
Jeg kommer ikke til å strikke skjerfet, tror jeg.. det er så kjedelig. Hm.. men jeg ble litt i tvil nå som jeg så ditt, det er jo lekkert da!

halaisa sa...

Kjempefint sett, håper at luen passer etter en vask.
Jeg fikk skikkelig 70tall feeling da jeg så nøkkelknippet ditt, det var kjempestilig!!!!

lille_ma sa...

Utrolig lekkert sett! Badehette er kanskje ikke kjekt, men vi får håpe det finnes en løsning!

Hilde C. sa...

Takk for hilsen i bloggen :-) Sommeren kommer nok tidligere i Oslo ja, i tillegg får vi masse Golfstrømvarme fra fjorden, så vi er også tidligere ute enn litt lengre inn i Oslo. Siden jeg er maksimalt utålmodig når det gjelder vår og sommer passer det fint :-)
Du skrev du hadde kjøpt urter. Urter er gøy, de kan brukes til så mange ting. Lykke til med urtedyrkingen :-)

Skjerfet og lua ser kjempefine ut. Håper det ordner seg med luestørrelsen. Makrame har alltid sett ut som atomfysikk for meg - du må være fingerferdig du :-)

Anonym sa...

Hei!
Settet ble flott!! Det eeeer noe med den lueoppskrifta!!!! Klem Grete PS: nøkkelknippet ditt var råsøtt :-)

Anonym sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
Liv Kjersti sa...

Nydelig sett! Eg er sjølv med på tilbehøralongen, men hoppa over mai-oppgåva fordi det settet liksom ikkje var heilt "meg". Men nå når eg ser det uten alle dei små pynteblomane og i ein annan farge angrar eg på det..... Kjempestilig var det!

Anonym sa...

Det settet var nydelig!!! Og nøkkelknippet er jo så stilig, da!! Nå fikk jeg faktisk lyst til å lage meg en nøkkelring selv..... jeg tror ikke jeg finner fram til det jeg "måtte" lage på skolen :o)))

Anonym sa...

Et utrolig vakkert sett! Godt jobbet!