26. mai 2006

Du skal tro det blir sommer

Dette er en skjønn tid å spasere hagen*) Spesielt etterlengtet har disse ruteliljene vært. Det er forsøk nummer to som nå har gitt blomster.

This is a lovely time of year to take a stroll in the garden. I have been waiting especially for these Fritillaria meleagris.

Jeg syntes de er unikt vakre. Siden ingen av dem kom første året, så plantet jeg dette året de på litt forskjellige steder i hagen, som en test. En test jeg ikke har lært annet av enn at de trives overalt. Bildet over er av rutelilje i relativt solrikt bed. Bildet under er av en i skyggebed. Litt tidligere ute i solen, men også en skyggens fyrstinne.


Valmuer (papaver) er jeg glad i. Disse betyr enda litt ekstra for meg, for de er fra mine besteforeldres hage. Enormt med knopper i år, og de blomstrer hele sommeren.



Disse er noe av det søteste jeg har i min hage. Perleblomst (muscari) har både flott form og farge.



*) Så over til det som sørger for håravfall og blemmer i hendene hver vår: Løvetann. Kampen er umulig å vinne. Mitt eneste håp er å finne opp en tidsmaskin og stoppe den luringen som førte løvetannen inn i vår flora. Noen ville kanskje brukt en tidsmaskin til å stanse diktatorer og folkemord, men ikke denne damen. La oss forene oss; "Nei til løvetann". Anse folkeaksjonen for startet.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Løvetannen er mulig å bekjempe med hardt arbeide, men siden det meste av den lever utenfor hagene er det inen vits i! Gled deg heller over dens skjønnhet, og nynn på Prøysens "Den første løvetann"!! Tenk deg når Anton kommer stabbene med årets første løvetann, ikke minst hvis det er i stedet for alle ruteliljene dine!

Anonym sa...

Hei! Fantastiske bilder! Jeg deler derimot ikke ditt hat mot Løvetannen. Se nøye på den og se hvor vakker den er. Lukt på den og kjenn at den dufter godt. Når den blomstrer, vet man desuten at det er sommer. Min barndom var fylt av lek med Løvetann. Vi splittet stilkene og la dem i vann. Da krøllet de seg i mange morsomme variasjoner og disse løvetann-kruseduller, gikk vi rundt i nabolaget og prøvde å selge. Vi ble ikke rike... Hanna

Hilde C. sa...

Vi deler noen favoritter her, med både rutelilje og perleblomst. Sånne valmuer som du har står veldig høyt oppe på ønskelista, jeg tror jeg må gjøre noe med det nå. Så hyggelig at du har dem fra dine besteforeldres hage.
Angående løvetann-aksjonen din må jeg melde pass. Her hos meg har jeg opprettet et løvetannasyl for forfulgte løvetann, her får de stå i fred i all sin prakt. Så du kan jo forsåvidt bare sende dem til meg - litt flere fra eller til spiller ingen rolle ;-) Jeg hørte forresten et godt råd angående skvallerkål som sikkert kan brukes på løvetann også. Begynn å spise dem, da finner du visstnok snart ut at du faktisk ikke har nok ;-)